تور کیش

تور کیش ، معرفی تورهای کیش

تور کیش

تور کیش ، معرفی تورهای کیش

بنای چهل ستون اصفهان

بنای چهل ستون اصفهان

بنای  چهل ستون

 به دستور پادشاه قدرتمند سلسله صفویه یعنی شاه عباس اول طرح اولیه کاخ چهلستون در صده 11 قمری ، به صورت یک عمارت و به منظور انجام امور اداری و تفریحی در دولتخانه صفوی احداث گردید اما طرح نهایی و پایانی کاخ به صورتی که امروز موجود است در زمان شاه عباس دوم و در سال یکهزار و پنجاه و هفت  قمری انجام شد. در این زمان بود که کاخ با حضور جمعی از بزرگان ، امیران ،  سران قبایل و آبادی ها  و صاحب منصبان خارجی با نام عمارت تشریفات گشایش یافت . از جمله مواردی در دوره شاه عباس دوم به این بنا اضافه شد می توان به قسمتهایی مانند : سالن های اضلاع شمالی و جنوبی، ایوان و تالار آیینه با بیست ستون و استخر در ضلع شرقی و روبروی ایوان ستون دار بنا اشاره کرد. از ویژگی های خیلی مهم کاخ چهلستون نقاشی های بسیار زیباو جالب هنرمندی چون رضا عباسی در عصر صفوی است که به سبک مینیاتور ایرانی ، دیوارهای تالارهای کاخ را تزئین نموده است. هر یک از این طرح ها و نقاشی ها دوره ای از حوادث و وقایع تاریخی در دوران صفوی و افشاریه را به تصویر میکشد که می توان از آن جمله به مجلس پذیرایی شاه طهماسب از همایون پادشاه هند، نبرد چالدران بین شاه اسماعیل و سلطان سلیم خان امپراطور عثمانی ، مجلس پذیرایی شاه عباس اول از فرمانروای ترکستان ولی محمد خان ، مجلس پذیرایی شاه عباس دوم از فرمانروای ترکستان ندر محمد خان، جنگ کرنال مابین نادرشاه افشار و محمد شاه گورکانی پادشاه هند و نبرد شاه اسماعیل اول با شکیب خان ازبک اشاره کرد.تصویرجنگهای چالدران و کرنال از تزئینات جالب این بنا پس از دوران صفوی است که برحسب شواهد موجود توسط آقا صادق نقاش در زمان قاجار نقاشی شده است. همچنین در بخشی از کاخ برخی نقاشی های مربوط به دو نقاش هلندی یعنس آنژل و لوگار که در دوران شاه عباس دوم به ایران و اصفهان آمده بودند دیده میشود .

در پایین دیوارهای تالار اصلی نقاشی هایی از شخصیت های تخیلی جهت تزئین بنا به تصویر کشیده شده است.دلیل انتخاب نام این بنا به چهلستون به دلیل تعدادزیاد ستون های آن است که در ایران تعداد را بیشر با عدد40 بیان می نمایند ( عدد 40 در فرهنگ ایرانی نماد فراوانی بوده ) و برخی نیز بر این باورند که انعکاس ایوان ستون دار در آب استخر مقابل کاخ ، مفهوم چهل ستون را پدیدار می نماید.
کاخ چهلستون در دوران حضور ظل السلطان پسر ناصرالدین شاه پادشاه قاجار در اصفهان دچار آسیبهای جدی گردید ، به طوری که تعداد زیادی از تزئینات آن به ویژه در تالار ستون دار از میان رفت.
با این حال در سال 1327 خورشیدی اصفهان به موزه تبدیل شد و هم اینک بخشی از آثار به جای مانده از دوره های مختلف تاریخی به ویژه در دوره صفوی به صورت عمومی در معرض دید قرار گرفته است.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد